Onze mensen

Onze mensen

Bij het Neufeld Instituut geloven we dat échte groei en welzijn beginnen bij warme, veilige en vertrouwde verbinding. Met een stevige basis in de ontwikkelingswetenschap én de kracht van hechting, zetten onze deskundige en betrokken mensen zich elke dag in om deze inzichten praktisch toepasbaar te maken.

Onze mensen zijn niet alleen professionele kennisoverdragers, maar ook betrokken leerbegeleiders. Zij zijn ervaren hulpverleners, leerkrachten, therapeuten – maar ook net als jij ouders!

Maak kennis met onze mensen: gepassioneerd, deskundig en toegewijd aan het ondersteunen van groei in elke fase van het leven. Zij zorgen ervoor dat iedereen die bij ons leert, zich gezien, begrepen en gesteund voelt.

Margriet Noot

Founder Neufeld Instituut Nederland – België
Leerbegeleider

Al van jongs af aan voel ik een liefde voor kinderen en het onderwijs. In de loop der jaren heb ik in diverse lagen van het onderwijs gewerkt. Mijn fascinatie voor pedagogiek en psychologie bracht me ertoe een opleiding tot psychosociaal therapeut te volgen. In 2006 startte ik mijn eigen praktijk en werd daarnaast trainer in gespreksmethodiek. Toch bleef er iets knagen: de wens om écht iets voor kinderen te kunnen betekenen.

Gaandeweg groeide ook mijn besef dat veel moeilijkheden waar volwassenen mee worstelen, hun oorsprong vinden in de kinder- en jeugdjaren. In 2010 kwam ik in aanraking met de theorie van dr. Gordon Neufeld, een ontmoeting die voor mij alles veranderde. Plotseling vielen puzzelstukken op hun plek, psychische en gedragsproblemen werden veel beter te begrijpen. Het voelde als een roeping: hiermee wilde ik ouders, kinderen én (jong)volwassenen begeleiden.

Ik ben getrouwd, moeder van vier kinderen en oma van twaalf kleinkinderen. Natuurlijk had ik gewild dat ik deze inzichten al had gehad toen mijn eigen kinderen nog klein waren. Maar hoe waardevol is het om ze nu te kunnen delen met familie, vrienden én de ouders en professionals die ik begeleid.

De inzichten van Neufeld zijn voor mij opvoedkundig én levensveranderend. Het is elke keer weer bijzonder om te zien hoe ouders en professionals geraakt worden door echte eyeopeners, en met meer vertrouwen en plezier hun relatie met kinderen verdiepen. Dáár doe ik het voor.

Hoe anderen Margriet ervaren:

“Als een van haar eerste studenten in Nederland was ik meteen geboeid door Margriet. Ze heeft enorm veel kennis en brengt die op een rustige, warme manier over. Je merkt direct dat ze een professional is die weet waar ze het over heeft én houdt van wat ze doet. Haar lessen hebben me echt verder geholpen in mijn werk met gezinnen en kinderen. Ik kan iedereen aanraden om bij haar in de leer te gaan, ze is van onmisbare grote meerwaarde.” 

Evelyne van Winden

Managing Director Neufeld Instituut Nederland – België
Leerbegeleider | Ouderconsulent

Ik kom uit een samengesteld gezin van zes kinderen. De eerste kinderen waarvoor ik zorgde, waren die van mijn zussen en later die van mijn man. Samen vormden wij een nieuw gezin met twee kinderen, waaraan later nog twee kinderen aan werden toegevoegd. Hoewel deze gezinssamenstelling mooi was, bracht ze ook dynamieken met zich mee die ons uitdaagden om te leren en te groeien.

In 2013 kwam ik voor het eerst in aanraking met het werk van dr. Gordon Neufeld. Hij leerde mij de opvoedfocus te verleggen van het aanleren van vaardigheden en het beheersen van gedrag naar het verdiepen van de persoonlijke relatie met mijn kinderen én andersom. Dit diepere inzicht had een grote impact op ons gezin. Ik ontdekte hoe krachtig een warme, veilige hechting is voor heling en ontwikkeling.

Deze ervaring wekte in mij het verlangen om dit werk verder uit te dragen. In 2015 startte ik mijn opleiding aan het Neufeld Instituut in Canada, waar ik mij vier jaar lang verdiepte in hechtingswetenschap en kindontwikkeling. Al snel ging ik samenwerken met Margriet Noot en gaf ik cursussen en begeleiding aan ouders, verzorgers en professionals. Later volgde ik een opleiding stress-counselling, zodat ik ouders, professionals en volwassenen met vastgelopen ontwikkelingsprocessen nog beter kan ondersteunen.

Ik geloof dat het nooit te laat is om te leren geven wat je zelf misschien nooit hebt ontvangen. Die boodschap van hoop verdient het om gehoord te worden.

Hoe anderen Evelyne ervaren:

“Evelyne is een spontane, warme vakvrouw. Door de oudercursus die wij bij het instituut volgde in combinatie met de professionele en begripvolle ouderbegeleiding van Evelyne begrijpen we onze gevoelige zoon beter en hebben we tools om hem beter te begeleiden. Hierdoor hebben we een kind wat veel beter in zijn vel zit!”

'Wij begrijpen kinderen als geen ander en kunnen dit makkelijk uitdragen.'

Akky de Kort

Leerbegeleider

Gedreven door de wens om kinderen écht te begrijpen en gezinnen op een betekenisvolle manier te ondersteunen, startte ik met de opleiding aan het Neufeld Instituut. Wat me direct raakte, was de centrale rol van de hechtingsrelatie.

Tijdens mijn studie Jeugdwelzijnszorg ging mijn aandacht al uit naar kinderen die vaak als ‘moeilijk opvoedbaar’ werden bestempeld, een term die we inmiddels achter ons laten. Ik ontdekte dat wanneer we proberen te begrijpen waar gedrag vandaan komt en wat het oproept, er ruimte ontstaat voor echte verbinding. Door te kijken en te luisteren naar een kind, en diens gedrag er te laten zijn, ontstaat vertrouwen: de basis van iedere relatie.

Mijn werk binnen het kinderrechtenveld en de strijd tegen kinderarbeid heeft me een brede blik gegeven op de omstandigheden waarin kinderen wereldwijd opgroeien. Maar het werd pas echt persoonlijk toen onze adoptiedochter het moeilijk had en wij haar niet altijd konden begrijpen. Dat moment bracht me naar het Neufeld Instituut. De opleiding gaf me inzicht, bevestiging en kracht, voor mijzelf, maar ook voor ons gezin.

Met mijn kennis, ervaring en praktische insteek, zowel professioneel als persoonlijk, wil ik anderen inspireren en ondersteunen in het vinden van meer begrip, inzicht, verbinding en vertrouwen in hun relatie met kinderen.

Hoe anderen Akky ervaren:  

“Wat me vooral is bijgebleven van Akky, is hoe snel ik me op mijn gemak bij haar voelde. Bij haar is niks gek, en dat maakte dat ik me als ouder al snel kwetsbaar durfde op te stellen over de dingen die ik moeilijk vond. Toen alles zwaar voelde door de problemen met mijn adoptiekind, heeft Akky me geholpen om meer speelsheid toe te laten en me te richten op wat er écht toe doet.”

Meta Kierkels

Leerbegeleider i.o.

Als kleuter zag ik ooit een moeder met haar baby, en de verbondenheid tussen hen raakte me diep. Dat ene moment legde de kiem voor wat later mijn roeping zou worden: bijdragen aan de gezonde ontwikkeling van jonge kinderen.

Na mijn studie pedagogiek werkte ik in de jeugdzorg en kinderopvang. Toen ik zelf moeder werd, merkte ik hoe vaak ouders zich onzeker voelden over de opvoeding van hun baby of dreumes, terwijl goede, toegankelijke informatie vaak ontbrak. Dat motiveerde mij om me te specialiseren in de ontwikkeling van jonge kinderen én in de groei van ouderschap. In mijn eigen praktijk help ik ouders en professionals te begrijpen wat jonge kinderen met hun gedrag willen vertellen. Steeds weer blijkt de relatie tussen kind en opvoeder de sleutel tot gezonde ontwikkeling.

Met mijn tweedegraads lesbevoegdheid geef ik opleidingen en cursussen binnen de kinderopvang, kraamzorg, het onderwijs en het welzijnswerk. Wat mij telkens weer raakt, is hoe krachtig het is wanneer theorie tot leven komt in de dagelijkse opvoedpraktijk en opvoeders merken dat het anders kán.

Sinds 2015 verdiep ik me intensief in hechting, onder meer via het werk van Gordon Neufeld. Zijn visie is zowel praktisch toepasbaar als diepgaand, en biedt houvast in de dagelijkse realiteit van ouderschap.

Na meer dan 25 jaar werkervaring én als moeder van vier kinderen, kan ik zeggen dat mijn kennis gevoed is door zowel opleiding als ervaring. Én nog steeds leer ik van Neufelds gedachtegoed én van de ouders en opvoeders die ik mag begeleiden.

Hoe anderen Meta ervaren:  

“Meta heeft mij enorm geholpen. Ze wist heel snel de kern van ons probleem met Yari (2 jaar) te raken. Ze bracht me met haar begeleiding echt tot beweging. Ik heb me daarbij nooit veroordeeld gevoeld als opvoeder. Ik doe de dingen nu zo anders met Yari, en het gaat zoveel beter, met hem én met ons. Waar eerst vooral conflict en chaos waren, is nu rust en plezier gekomen.”

Veronique Andre de la Porte

Leerbegeleider i.o.

Mijn weg naar het Neufeld Instituut begon op een onverwachte plek. Tijdens mijn master Maatschappijgeschiedenis combineerde ik studie met topsport: als dressuurruiter maakte ik vijf jaar deel uit van het internationale A-kader. Later leidde ik tien jaar een revalidatiecentrum voor sportpaarden. In die periode voelde ouderschap voor mij vooral als een grote verantwoordelijkheid, tot gesprekken met wijze mensen en een liefdevolle relatie mijn perspectief veranderden. Ouderschap werd een kans tot persoonlijke groei.

Tijdens mijn eerste zwangerschap kreeg ik een kaart met de woorden: “Gordon Neufeld is a parenting genius – learn everything you can from him.”  Zijn visie op emotionele verbinding en kindontwikkeling raakte me diep. Na de geboorte van onze zoon besloot ik het roer om te gooien. Ik volgde coach- en ademopleidingen, specialiseerde me in hechting en verdiepte me verder in het werk van Neufeld. De komst van onze dochter versterkte dat verlangen alleen maar. Zijn benadering, waarin hoofd en hart elkaar ontmoeten, sluit naadloos aan bij mijn eigen zoektocht.

Ik zie verdriet en frustratie niet langer als obstakels, maar als poorten naar groei. Het is mijn missie om ouders te helpen weer te vertrouwen op hun eigen kompas, zodat ze hun kinderen kunnen begeleiden vanuit verbinding en rust.

Hoe anderen Veronique ervaren:

Ik kwam bij Veronique terecht omdat ik me machteloos voelde tegenover het driftige gedrag van mijn kind. Dankzij haar kreeg ik zicht op wat er écht speelde, de onrust en de behoefte aan verbinding. Ze gaf me praktische handvatten om er op een liefdevolle manier voor mijn kind te kunnen zijn, juist op de moeilijke momenten. Dat heeft echt het verschil gemaakt.”

Lara van Beek

Leerbegeleider i.o.

Als moeder van drie volwassen kinderen en met jarenlange ervaring in thuisonderwijs en begeleiding, heb ik van dichtbij mogen ervaren hoe kinderen zich in hun eigen tempo ontwikkelen wanneer ze zich veilig, gezien en gehoord voelen. Mijn persoonlijke reis als ouder loopt parallel met mijn professionele zoektocht naar wat kinderen werkelijk nodig hebben om tot hun recht te komen.

Door de jaren heen verdiepte ik me in ontwikkelingspsychologie, hechting, trauma en de invloed van vroege ervaringen op hoe we functioneren als kind én als volwassene. Steeds opnieuw zie ik hoe een veilige, ondersteunende relatie de basis vormt voor gezonde groei: een relatie waarin een kind zichzelf mag zijn, fouten mag maken en zich begrepen weet. 

Mijn benadering van opvoeding is geworteld in nabijheid, geduld en vertrouwen. In plaats van het gedrag centraal te stellen, richt ik me op de gevoelens en behoeften die daaronder liggen. Ook wanneer er sprake is van trauma of vastgelopen ontwikkeling, geloof ik in het herstellend vermogen van elk mens, mits er voldoende veiligheid, rust en verbinding is.

Dankzij mijn opleiding en verdiepende trainingen, onder andere via het Neufeld Instituut, heb ik mijn visie kunnen verrijken met inzichten die zowel verdiepend als richtinggevend zijn. Vanuit deze basis wil ik ouders, opvoeders en professionals ondersteunen in het (her)ontdekken van hun eigen innerlijke kompas, zodat zij kinderen kunnen begeleiden op hun unieke weg naar volwassenheid.

Hoe anderen Lara ervaren: 

“Lara werkt met oprechte aandacht en vanuit haar hart. Ze nodigt uit tot vertraging en écht luisteren voorbij het moeten en het ‘weten’. In haar aanwezigheid ontstaat er ruimte waarin opvoeden weer draait om afstemmen en verbinden. Een waardevolle ervaring die nog lang doorwerkt.”

© 2025 Neufeld Instituut - Powered by Maatos